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dc.contributor.advisorDurães, Sara Jane Alves-
dc.contributor.authorVieira, Alcione Gonçalves Ribeiro-
dc.date.accessioned2024-01-16T17:44:51Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1012-
dc.description.abstractThe present study analyzes the experience of the education and training process at the work in two teams of the Programa Saúde da Família included in the national health program called Sistema Único de Saúde (SUS) in the municipality of Montes Claros, starting from the guidelines of the National Politics of Permanent Education in Health, which presupposes that the educational processes should be structured according to the demands of the work process, based on the participation, involving the whole workers. The adopted methodology was supported by the qualitative research, considering the sense attributed by the workers to their work processes, the relationships that they establish among themselves, and in relation to the guidelines expressed by the National Politics of Permanent Education in Health. The analysis allowed to conclude that the proposal of Permanent Education in Health has not being completely implemented in the Programa Saúde da Família in Montes Claros. Besides, there is no understanding of its real significance by the interviewers of the health work system. It exists among the investigated workers, a desire for new knowledge on this field, but there are either discussion and nor problematization about the proposal of Permanent Education in Health, related to the difficulties of the work process as well as the demands of the health care of the population. The analysis permits to conclude, that among the teams of workers exists great potentialities, considering the proposals of the Permanent Education in Health, which seems to be a significant space of relationships at the work and continuous training.pt_BR
dc.description.sponsorshipOtherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento social - Educação - Saúdept_BR
dc.subjectPrograma saúde da família - Montes Claros (MG)pt_BR
dc.subjectEducação permanente - Saúdept_BR
dc.titleEducação permanente em saúde no programa saúde da família em Montes Claros : intenções, realidades e possibilidadespt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Sociais Aplicadaspt_BR
dc.subject.subareaServico Socialpt_BR
dc.description.resumoO presente estudo analisa a experiência de formação no trabalho em duas equipes do Programa Saúde da Família no âmbito do Sistema Único de Saúde no município de Montes Claros, a partir das diretrizes da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde, cujo pressuposto referencial versa que os processos educativos devem se estruturar nas demandas do processo de trabalho e assentar-se em processos participativos, envolvendo os trabalhadores de saúde. A metodologia adotada foi a investigação qualitativa. No eixo norteador da pesquisa, foram considerados, sobretudo processos de trabalho, saberes e experiências relativas às práticas de saúde dos trabalhadores. Ademais, levou-se em conta o sentido atribuído pelos trabalhadores às diretrizes expressas pela Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. De acordo com os resultados obtidos neste estudo, a proposta de Educação Permanente não está sendo implantada em sua plenitude nas equipes em tela, embora estejam presentes algumas ações educativas não sistematizadas, que refletem às diretrizes da política em questão. Embora exista entre os trabalhadores um desejo por novos conhecimentos na área da saúde, esse não é problematizado em sua essência, a fim de responder às necessidades do processo de trabalho. Por último, a análise permite aferir que, há nessas equipes de trabalhadores de saúde potencialidades, considerando os pressupostos da Educação Permanente em Saúde, como espaço de relações de trabalho e de formação.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-01-17T17:44:51Z-
dc.contributor.refereeRodrigues Neto, João Felício-
dc.contributor.refereeCaldeira, Antônio Prates-
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