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dc.contributor.advisorLessa, Simone Narciso-
dc.contributor.advisorTheóphilo, Carlos Renato-
dc.contributor.authorSantos, Dulce Pereira dos-
dc.date.accessioned2024-01-18T17:36:59Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1028-
dc.description.abstractThis work is about the Shopping Popular of Montes Claros. In the recent years, the unemployment and the precarious work relationships got stronger in Brazil. The country started to coexist with a high index of unemployment associated with the deterioration of the conditions and working relations beyond the increase of the temporary work and work without fixed income. Amongst these informal workers, the street peddlers are, perhaps, the most detached presence in the urban centers. In Montes Claros it isn’t different, above all from the second half of the decade of 1980, when the central area of the city was completely taken and almost total destroyed by these street peddlers. In March of 2003, the municipal public power constructed the Shopping Popular in a neighboring area to the related square, where the street peddlers were installed, in the direction to remove them of the streets and offering proper spaces to them. The objective of this work is to get an agreement deepened on the complex dynamics of the functioning and organization of the practised commercial activities in the Shopping Popular of Montes Claros: Commerce and informal work, profile of the storekeepers, structure of the building, strategical localization, commercialized products, subsidy of the public power, amongst other characteristics. The analysis processes based on the concept of “Economic Circuits” in the perspective of Milton Santos: superior circuit and inferior circuit of the economy. The effect of the installation of the Shopping in the central area of the city and in the space organization of this dynamic area of the commerce is also argued. The work uses the case study as research strategy, with application of techniques of documentary analysis, half-structuralized interviews and direct comment. The results confirm the complexity of Shopping Popular and point suggestions so that the legalize happens without getting difficulties to the storekeepers.pt_BR
dc.description.sponsorshipOtherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectShopping popular – Montes Clarospt_BR
dc.subjectEconomia informapt_BR
dc.subjectCircuitos econômicospt_BR
dc.subjectEconomia urbanapt_BR
dc.titleShopping popular na cidade de Montes Claros-MG : uma análise de sua complexidade sob a ótica da teoria dos dois circuitos da economia urbanapt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Sociais Aplicadaspt_BR
dc.subject.subareaEconomiapt_BR
dc.description.resumoEste trabalho é sobre o Shopping Popular de Montes Claros. Nos últimos anos, o desemprego e a precarização do trabalho se intensificaram no Brasil. O país passou a conviver com um elevado índice de desemprego associado à deterioração das condições e relações trabalhistas e também ao aumento do trabalho temporário e sem renda fixa. Dentre esses trabalhadores informais, os camelôs são, talvez, a presença mais marcante nos centros urbanos. Montes Claros não foge à regra e, a partir da segunda metade da década de 1980, a sua área central foi completamente tomada e quase totalmente destruída por esses trabalhadores camelôs. Em março/2003, o poder público municipal construiu, numa área vizinha à referida praça, um Shopping Popular onde instalou os camelôs, visando retirá-los das ruas e oferecer-lhes espaços próprios e seguros. O objetivo deste trabalho é o de obter um entendimento aprofundado sobre a dinâmica complexa do funcionamento e organização das atividades comerciais praticadas no Shopping Popular de Montes Claros: comércio e trabalho informal, perfil dos lojistas, estrutura do prédio, localização estratégica, produtos comercializados, subsídio do poder público, dentre outras características. A análise se processa à luz do conceito de “Circuitos Econômicos” na perspectiva de Milton Santos: o circuito superior e inferior da economia. Discute-se também o efeito da instalação do Shopping na área central da cidade e na organização espacial dessa área dinâmica do comércio. O trabalho utiliza o estudo de caso como estratégia de pesquisa, com emprego de técnicas de análise documental, entrevistas semi-estruturadas e observação direta. Os resultados encontrados confirmam a complexidade do Shopping Popular e apontam sugestões para que a formalização aconteça sem desestruturar economicamente esses lojistas.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-01-19T17:36:59Z-
dc.contributor.refereeMonte-Mór, Roberto Luís de Melo-
dc.contributor.refereeMartins, Herbert Toledo-
dc.contributor.refereeZimmermann, Clóvis-
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