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dc.contributor.advisorSantos, Zilmar Gonçalves-
dc.contributor.authorDias, Marluce Soares-
dc.date.accessioned2024-04-05T22:30:03Z-
dc.date.issued2023-07-29-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1361-
dc.description.abstractIn this work, we analyze the process of effecting education for ethnic-racial relations within the scope of the school curriculum, contemplating the teaching of Afro-Brazilian history and culture in five (5) schools of the fundamental level I of the municipal teaching network of the municipality of Janaúba/MG, according to the experience of Law No. 10.639/03. The research is characterized as qualitative, with methodology used of a bibliographical nature, plus documental analysis and interviews, having as reference the content analysis. Thus, the methodological procedures of this research were followed in the theoretical foundation of authors such as Almeida (2020), Freire (2014), Guimarães (2008), Silva (1999), Lopes (2005), Cavalleiro (2006), Gomes (2010) among others. Data collection was carried out through the analysis of official school documents, such as the Pedagogical Political Project (PPP), in order to verify whether and how to contemplate education for ethnic-racial relations, as well as conducting semi-structured interviews with ten (10) classroom teachers, with the aim of analyzing whether and how the guidelines of Law No. 10.639/03 are being worked on in the classroom and verifying whether there are difficulties in carrying out this work, and if so, what they are. In this way, I considered how much the theme of education for ethnic-racial relations is still limited to commemorative dates. The silencing and ignorance about the existence of racism in society is evident in education. Thus, how much the theme needs to be deepened, both in basic level schools and in teacher training, which demonstrates that there are still gaps in the implementation of Law 10.639/03. It is also necessary that the teaching materials, as well as the books, which are supports in education, address the theme, in order to defend African and Afro-Brazilian culture, so that students understand history and have racial awareness. So that white students understand their role in combating racism.pt_BR
dc.description.sponsorshipOtherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectRacismo na educaçãopt_BR
dc.subjectEducação multiculturalpt_BR
dc.subjectEducação - Aspectos sociaispt_BR
dc.subjectCultura afro-brasileirapt_BR
dc.subjectCurrículospt_BR
dc.subjectBrasil, Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003pt_BR
dc.titleOs silenciamentos das vozes étnico-raciais na escolapt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Humanaspt_BR
dc.subject.subareaCiência Políticapt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, analisamos o processo de efetivação da educação para as relações étnico-raciais no âmbito do currículo escolar, contemplando o ensino da história e da cultura afro-brasileira em cinco (5) escolas do nível fundamental I da rede municipal de ensino do município de Janaúba/MG, conforme determinação da Lei n.º 10.639/03. A pesquisa caracteriza-se como qualitativa, com metodologia utilizada de natureza bibliográfica, acrescida de análise documental e entrevistas, tendo como referência a análise de conteúdo. Assim, os procedimentos metodológicos desta pesquisa foram estruturados na fundamentação teórica de autores como Almeida (2020), Freire (2014), Guimarães (2008), Silva (1999), Lopes (2005), Cavalleiro (2006), Gomes (2010) dentre outros. A coleta de dados foi realizada por meio da análise de documentos oficiais da escola, como o Projeto Político Pedagógico (PPP), a fim de verificarmos se e como contemplam a educação para as relações étnico-raciais, bem como a realização de entrevistas semiestruturadas com dez (10) professores regentes de sala, com o objetivo de analisar se e como as orientações da estão sendo trabalhadas em sala de aula e verificar se existem dificuldades para realização desse trabalho, se sim, quais são elas. Dessa maneira, percebemos o quanto a temática da educação para as relações étnico-raciais ainda está limitada às datas comemorativas. O silenciamento e o desconhecimento sobre a existência do racismo na sociedade fica evidente na educação. Assim, percebemos o quanto a temática precisa ser aprofundada, tanto nas escolas de nível básico, como na formação de professores, o que demonstra que ainda há lacunas na efetivação da Lei n.º 10.639/03. É necessário também que os materiais didáticos, bem como os livros, que são suportes na educação, contemplem a temática, de forma a valorizar a cultura africana e afro-brasileira, de forma que os alunos compreendam a história e tenham consciência racial. Para que alunos brancos compreendam o seu papel no combate ao racismo.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-04-06T22:30:03Z-
dc.contributor.refereeAmorim, Mônica Maria Teixeira-
dc.contributor.refereeBorges, Ângela Cristina-
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