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dc.contributor.advisorMachado, Giancarlo Marques Carraro-
dc.contributor.authorSantos, Maria Santana Silva-
dc.date.accessioned2024-04-09T19:46:12Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1408-
dc.description.abstractThis master's dissertation seeks to understand the social representations of youth in the context of the Youth Parliament of Minas, a political training program linked to the Legislative Assembly of Minas Gerais (ALMG). The study focuses on the analysis of young parliaments in the cities of Montes Claros and Guaxupé. It uses an approach to youth that takes into account the multiple relationships and social conditions that affect this stage of life, which corroborate the understanding that youths are diverse. For the establishment of the discussions, the categories social representations and political literacy are also used. The first enables an understanding of the effects of the representations that are built on certain social groups, such as the common sense perceptions that represent youth in the perceptions of “disinterest” in politics. The second allows the development of reading on the educational process developed within the Youth Parliament of Minas. The research is developed from a qualitative methodology, and document research and fieldwork through virtual social networks were adopted for data collection. Citizen education offered by the program is seen as an essential tool for young people to understand their possibilities for political participation and them to collaborate with community life. In the context of the Youth Parliament of Minas, young people are seen as people concerned with social issues and interested in participating in politics.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectPrograma Parlamento Jovem de Minaspt_BR
dc.subjectRepresentações sociaispt_BR
dc.subjectParticipação políticapt_BR
dc.titleO letramento político e as representações das juventudes no Programa Parlamento Jovem de Minaspt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Sociais Aplicadaspt_BR
dc.subject.subareaServico Socialpt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação de mestrado busca compreender as representações sociais da juventude no contexto do Parlamento Jovem de Minas, programa de formação política vinculado à Assembleia Legislativa de Minas Gerais (ALMG). O estudo tem como foco de análise os parlamentos jovens das cidades de Montes Claros e de Guaxupé. Utiliza-se uma abordagem sobre a juventude que leva em consideração as múltiplas relações e condições sociais que afetam essa fase da vida, o que corrobora o entendimento de que as juventudes são diversas. Para o estabelecimento das discussões, são acionadas também as categorias representações sociais e letramento político. A primeira possibilita uma compreensão acerca dos efeitos das representações que se constroem sobre determinados grupos sociais, a exemplo das percepções do senso comum que representam a juventude nas perceptivas do “desinteresse” pela política. A segunda permite o desenvolvimento de uma leitura sobre o processo educativo desenvolvido no âmbito do Parlamento Jovem de Minas. A pesquisa é desenvolvida a partir da metodologia qualitativa, sendo que a pesquisa documental e o trabalho de campo através das redes sociais virtuais foram adotados para a coleta dos dados. A educação cidadã oferecida pelo programa é encarada como ferramenta essencial para que as juventudes compreendam suas possibilidades de participação política e para que possam colaborar com a vida em comunidade. No contexto do Parlamento Jovem de Minas, os jovens são visualizados como sujeitos preocupados com assuntos de cunho social e interessados em participar da política.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-04-10T19:46:12Z-
dc.contributor.refereeBarbosa, Ildenilson Meireles-
dc.contributor.refereeAlves, Maria Alda de Sousa-
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