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dc.contributor.advisorVeloso, Geisa Magela-
dc.contributor.authorTiago, Maria Aparecida Mendes-
dc.date.accessioned2024-10-18T14:24:54Z-
dc.date.issued2024-04-15-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1701-
dc.description.abstractThis dissertation, in multipaper format, is linked to the Multiliteracies and Educational Practices research line of the Postgraduate Program in the strict sense in Education – PPGE/Unimontes. The study aims to problematize the processes of adherence to the National Literacy Policy (PNA), by the municipality of Espinosa/MG, discussing the similarities and differences between this public policy and the practices of literacy teachers. The study was guided by the following analytical question: How do literacy teachers and the manager of the municipal education network in Espinosa/MG understand the PNA and use the guidelines of this Policy in their teaching practices?A research had as its object of study the PNA and was carried out using a qualitative approach. A approach methodological includes the application of a questionnaire to 20 teachers and an interview with the pedagogical coordinator of the education network of Espinosa. Based on the conceptions of scholars such as Ferreiro and Teberosky (1999), Gatti (2005), Soares (2004) who present relevant reflections on literacy and, also, Almeida (2019), Frade (2019), Monteiro (2019), Morais (2019), Mortatti (2019), Soares (2020), that discuss the PNA and the way in which this policy imposed a single theoretical framework for literacy. It was possible to verify that, despite joining the PNA, nothe municipality of Espinosa the necessary actions were not developed so that the programs inherent to the policy were disseminated, making them little known by teachers.It was also found that teachersthey teach literacy based on knowledge, beliefs and practices that are part of an already consolidated school literacy culture, they adopt methodologies that refer to traditional methods and literacy, with no specific influence from the PNA.pt_BR
dc.description.sponsorshipOtherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectPolítica Nacional de Alfabetização (PNA) - Brasilpt_BR
dc.subjectEducação - Espinosa (MG)pt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectMétodo fônicopt_BR
dc.subjectProfessores - Ensinopt_BR
dc.titlePolítica Nacional de Alfabetização: reflexões sobre práticas e processos em Espinosa-MGpt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Humanaspt_BR
dc.subject.subareaCiência Políticapt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação, no formato multipaper, está vinculada à linha de pesquisa Multiletramentos e Práticas Educativas do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação – PPGE/Unimontes. O estudo tem por objetivo problematizar os processos de adesão à Política Nacional de Alfabetização (PNA) pelo município de Espinosa/MG, discutindo as aproximações e distanciamentos desta política pública com as práticas das professoras alfabetizadoras. O estudo foi norteado pela seguinte questão analítica: Como as professoras alfabetizadoras e a gestora da rede municipal de ensino de Espinosa/MG compreendem a PNA e utilizam as orientações desta política em suas práticas docentes? A pesquisa teve como objeto de estudo a PNA e foi realizada por uma abordagem de natureza qualitativa. A abordagem metodológica incluiu a aplicação de questionário a 20 professoras e entrevista com a coordenadora pedagógica da rede municipal de ensino de Espinosa. Embasada nas concepções de estudiosos como Ferreiro e Teberosky (1999), Gatti (2005), Soares (2004) que apresentam relevantes reflexões sobre a alfabetização e, ainda, Almeida (2019), Frade (2019), Monteiro (2019), Morais (2019), Mortatti (2019), Soares (2020), que discutem a PNA e o modo como esta política impôs um único referencial teórico para alfabetizar. Foi possível constatar que, apesar da adesão à PNA, no município de Espinosa não foram desenvolvidas ações necessárias para que os programas inerentes à política fossem difundidos, tornando-se pouco conhecidos pelas professoras. Constatou-se, ainda, que as professoras alfabetizam a partir de saberes, crenças e práticas que integram uma cultura escolar de alfabetização já consolidada, adotam metodologias que remetem aos métodos tradicionais e ao letramento, não havendo influência específica da PNA.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-10-19T14:24:54Z-
dc.contributor.refereeMachado, Cláudia Aparecida Ferreira-
dc.contributor.refereeMeira, Normando Gonçalves-
dc.contributor.refereeVelloso, Maria Jacy Maia-
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