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dc.contributor.advisorNepomuceno, Arlete Ribeiro-
dc.contributor.authorSimões, Luana Antunes-
dc.date.accessioned2025-02-26T19:36:12Z-
dc.date.issued2021-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1802-
dc.description.abstractReading and understanding texts, in its various forms, is essential in the school education of students. However, for them to be able to develop such skills, they must be offered appropriate methods that contemplate the necessary multi(literacies) to master the reading mechanisms of various semiotic modes, thus resulting in a broad understanding of multisemiotic textual genres. As a teacher, we have noticed difficulties for students in the final years of elementary school in understanding and interpreting multimodal genres, such as the comic strip, although they were interested in the genre. Based on this empirical finding, we developed this work, with the general objective of analyzing semiotic modes in a corpus of 10 Calvin and Haroldo comic strips, with the production of a pedagogical notebook, directed to elementary school teachers, in order to help them develop multimedia reading skills in the classroom. The theoretical and methodological framework, qualitative in nature, includes studies of Multimodality and analytical categories of Functional Systems Grammar (HALLIDAY; MATTHIESSEN (2004) and Visual Design Grammar (KRESS; VAN LEEWEN, 2006). In terms of verbal semiotic mode, the analysis of the culture context of the comic strips, directed by the situation context, in its field, relation and mode variables, provides a basis for the teacher to direct his students to a critical analysis of facts, social roles and relations, as well as to demonstrate that language constructs realities through the chosen contents of the lexicogram. In relation to the visual semiotic mode, directed by the representational metafunction and its processes; by the interactional metafunction, through the look and framing; and by the compositional metafunction, through salience; working together with the verbal mode, it enables the teacher to develop multimodal literacies in the students in several ways, among which the exploration of semantic multiplicity, creativity, semiotic artifacts, etc., as demonstrated in the elaborated content.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectGênero tirinhapt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.titleCalvin e Haroldo: uma leitura multimodal no 7º anopt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Humanaspt_BR
dc.subject.subareaLetraspt_BR
dc.description.resumoLer e compreender textos, em suas diversas modalidades, é fundamental na formação escolar dos educandos. Contudo, para que eles consigam desenvolver tais habilidades, devem lhes ser oferecidos métodos apropriados, que contemplem os multi(letramentos) necessários para dominar os mecanismos de leitura de variados modos semióticos, resultando, assim, numa compreensão ampla de gêneros textuais multissemióticos. Ao longo da docência, notamos dificuldades dos alunos dos anos finais do ensino fundamental em compreender e interpretar gêneros multimodais, como a tirinha, embora tivessem interesse pelo gênero. Partindo dessa constatação empírica, desenvolvemos este trabalho, tendo por objetivo geral analisar modos semióticos num corpus de 10 tirinhas de Calvin e Haroldo, com a produção de um caderno pedagógico, direcionado a professores do ensino básico, com o intuito de auxiliá-los no desenvolvimento das habilidades de leitura multissemiótica em sala de aula. O quadro teórico metodológico, de cunho qualitativo, contempla os estudos da Multimodalidade e categorias analíticas da Gramática Sistêmico-Funcional (HALLIDAY; MATTHIESSEN (2014[2004]) e da Gramática do Design Visual (KRESS; VAN LEEWEN, 2006[1996]). Em termos de modo semiótico verbal, a análise do contexto de cultura das tirinhas, direcionado pelo contexto de situação, em suas variáveis campo, relação e modo, dá embasamento ao professor para direcionar os alunos à análise crítica dos fatos, papéis sociais e relações, bem como para demonstrar que a linguagem constrói as realidades pelos conteúdos escolhidos da lexicogramática. Em relação ao modo semiótico visual, direcionado pela metafunção representacional e seus processos; pela metafunção interacional, por meio do olhar e do enquadramento; e pela metafunção composicional, por meio da saliência, em trabalho conjunto com o modo verbal, possibilita ao professor desenvolver letramentos multimodais nos educandos de diversas maneiras, entre as quais a exploração da multiplicidade semântica, da criatividade, dos artefatos semióticos etc., como demonstrado no conteúdo elaborado.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2025-02-27T19:36:12Z-
dc.contributor.referee.-
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