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dc.contributor.advisorOliveira, Ilca Vieira de-
dc.contributor.authorOliveira, Aline Graciele Ferreira-
dc.date.accessioned2021-10-27T13:24:36Z-
dc.date.issued2020-08-09-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/427-
dc.description.abstractThis research is the result of an intervention work in the classroom relative to the diary as a literary genre and its general objective was to improve the skills required to understand the diary genre, describing the implications of this style for the teaching of reading as source for the critical reading proficiency for Elementary School II’s students. The aim of this production is to contribute to the pedagogical practices of language, in order to expand the possibilities to build up reading skills from different perspectives, observing the social function of the genre, its role in society and its context of production, circulation, and reception. Over the investigation, a diagnosis of the students’ reading practices was administered and from the results was assembled and produced a basic sequence established by the reading of The Diary of Anne Frank book, covering a vast fild of interests capable of awakening the reading formation of 9th grade’s students in the Escola Estadual São Francisco de Assis, at Botumirim/MG city. Through this methodology, was conceived a sequence composed of four steps: motivation; introduction, reading and interpretation. A literary coffee and the writing of a diary, so it was possible to sharpen the taste for reading and to have an effective participation of students. The theoretical foundation for this study is on the basic sequence conferred by Rildo Cosson (2016), in the reading formation presented by Ferrarezi Jr. and Carvalho (2017), in reading as an interactive perspective according to Isabel Solé (1998), Ingedore Villaça Kock and Vanda Maria Elias (2014). It was cited the youth literature approached by Teresa Colomer (2003) and José Nicolau Gregorin Filho (2011), the foundations of literature and testimonial literature from Antonio Candido (1995) and Márcio Seigmann-Silva (2016), also it was explored the diary genre rested on the authors Mikhail Bakhtin (1997) and Philippe Lejeune (2008).pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subjectDiário – Gênero literáriopt_BR
dc.subjectFrank, Anne, 1929-1945pt_BR
dc.titleO diário de Anne Frank como possibilidade de ampliação do domínio discursivo na formação leitorapt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaLinguistica, Letras e Artespt_BR
dc.subject.subareaLetraspt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa é resultado de um trabalho de intervenção sobre o gênero diário em sala de aula e tem como objetivo geral desenvolver habilidades exigidas para a compreensão do gênero diário, descrevendo as implicações desse trabalho para o ensino de leitura como objeto de proficiência leitora crítica Ensino Fundamental II. Busca-se por meio desse trabalho contribuir com as práticas pedagógicas com a linguagem, a fim de ampliar as possibilidades de os alunos desenvolverem habilidades de leitura de um texto sob diferentes perspectivas, observando a função social do gênero, o seu papel na sociedade e qual o seu contexto de produção, circulação e recepção. Durante a pesquisa, foi aplicado um diagnóstico das práticas de leitura dos alunos e, a partir dos resultados, foi montada e desenvolvida uma sequência básica da leitura do livro O diário de Anne Frank, abarcando uma grande diversidade de interesses capazes de despertar a formação leitora com os alunos do 9º ano Branco da Escola Estadual São Francisco de Assis, do município de Botumirim/MG. Por meio dessa metodologia, uma sequência composta por quatro passos: motivação, introdução, leitura e interpretação. Um café literário e a escrita de um diário, possibilitou aguçar o gosto pela leitura e uma efetiva participação dos alunos. A fundamentação teórica deste trabalho pauta-se na sequência básica apresentada por Rildo Cosson (2016), na formação leitora apresentada por Ferrarezi Jr. e Carvalho (2017), na leitura numa perspectiva interativa, reportando às contribuições de Isabel Solé (1998), Ingedore Villaça Kock e Vanda Maria Elias (2014). Citaremos a literatura juvenil abordada por Teresa Colomer (2003) e José Nicolau Gregorin Filho (2011), os fundamentos de literatura e literatura de testemunho a partir Antonio Candido (1995) e Márcio Seligmann-Silva (2016), aprofundaremos no gênero diário a partir dos autores Mikhail Bakhtin (1997) e Philippe Lejeune (2008).pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2021-10-28T13:24:36Z-
dc.contributor.refereeOliveira, Ilca Vieira de-
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