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dc.contributor.advisorLima, Maria da Penha Brandim de-
dc.contributor.authorSantos, Marisa Rodrigues Lopes dos-
dc.date.accessioned2021-11-03T16:58:26Z-
dc.date.issued2020-07-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/457-
dc.description.abstractThe present research has as its theme Literary Literacy aiming the insertion of reading practices from the universe of Literature in the school routine of basic education students of Elementary Education II. The starting point for conducting the proposed investigation was the issues related to Literary Literacy from the empirical knowledge as a teacher in the Portuguese Language area. This work purpose was to promote and expand the reading training of a class of 7th grade students at Escola Estadual Afonso Arinos, the only public state school located in the city of São Romão, north of Minas Gerais. This is a research-action as postulated by Michel Thiollent (1986), carried out through the qualitative and quantitative research methodology as defined by Dalfovo, Lana and Silveira (2008), intending the execution of an intervention project, according to Antônio Carlos Gil (1991), bearing in mind the exploratory, descriptive and explanatory research. We presented the importance of reading in the integral training of students, explained in the current documentation entitled Base Nacional Comum Curricular (BNCC), or Common National Curricular Base in English, which, in theory, brings in this content the reading as a practice that corroborates to the global development of human beings in their school education. Also, we discussed the relevance of literature and literary literacy to the students based on the theoretical contributions of Antonio Candido (2004), Antoine Compagnon (2009), Marisa Lajolo (1984, 1993) Magda Soares (2009), Angela Kleiman (1995), Rildo Cosson (2006, 2014), Isabel Solé (1998), Brian Street (2014), Suzana Vargas (2000), Michèle Petit (2009), Pierre Bourdieu (2011) among other authors. We developed an action plan with Lygia Bojunga's book, A Bolsa Amarela (2008), applying the steps of the Basic Sequence postulated by Rildo Cosson (2014) focusing on motivation for reading fruition, also we propose the reading and presentation of four other titles from the same author (O sofá estampado, A casa da madrinha, Corda bamba and Tchau) in a Literary Week held at the school, which included other literary books chosen by students from other grades level. Upon concluding the proposed activities, we noticed a greater involvement of the participating students with literary reading, the expansion of their reading repertoires; furthermore we proved that it was possible to develop reading fruition in the school environment.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectLetramento literáriopt_BR
dc.subjectSequência básicapt_BR
dc.subjectFormação leitorpt_BR
dc.subjectBojunga, Lygia, 1932-pt_BR
dc.titleLetramento literário: uma proposta de encontro com o universo de Lygia Bojungapt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaLinguistica, Letras e Artespt_BR
dc.subject.subareaLetraspt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa tem por tema o Letramento Literário visando à inserção das práticas leitoras dos estudantes da Educação Básica do Ensino Fundamental II em seu cotidiano escolar a partir do universo da Literatura. O ponto de partida para a realização da investigação proposta foi o conhecimento empírico como professora da área de Língua Portuguesa relacionado às questões de Letramento Literário. Objetivou-se com este trabalho promover e ampliar a formação leitora de uma turma de alunos do 7º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual Afonso Arinos, única escola pública estadual, localizada na cidade de São Romão, norte de Minas. Trata-se aqui de uma pesquisa-ação como postulado por Michel Thiollent (1986), realizada por meio da metodologia de pesquisa qualitativa e quantitativa conforme definidas pelos autores Dalfovo, Lana e Silveira (2008), na perspectiva da execução de um projeto de intervenção, tendo em vista ainda as pesquisas exploratória, descritiva e explicativa de acordo com Antônio Carlos Gil (1991). Apresentamos a importância da leitura na formação integral dos educandos, explicitada na documentação vigente intitulada de Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que, em tese, traz em seu esboço a leitura como prática que corrobora com o desenvolvimento global do ser humano em sua formação escolar. Abordamos também a relevância da literatura, do letramento, do letramento literário à vida dos educandos a partir das contribuições teóricas de Antonio Candido (2004), Antoine Compagnon (2009), Marisa Lajolo (1984, 1993) Magda Soares (2009), Ângela Kleiman (1995), Rildo Cosson (2006, 2014), Isabel Solé (1998), Brian Street (2014), Suzana Vargas (2000), Michèle Petit (2009), Pierre Bourdieu (2011) entre outros autores. Desenvolvemos um plano de ação com a obra A bolsa amarela (2008) de Lygia Bojunga, aplicando os passos da Sequência Básica postulada por Rildo Cosson (2014) com enfoque na motivação para a leitura fruição, e propomos a leitura e apresentação de outras quatro obras da mesma autora (O sofá estampado, A casa da madrinha, Corda bamba e Tchau) numa Semana Literária realizada no recinto escolar, a qual contou com apresentação de outras obras literárias escolhidas pelos alunos de outras séries. Ao concluirmos as atividades propostas, percebemos um maior envolvimento dos alunos participantes com a leitura literária, a ampliação de seus repertórios leitores e comprovamos ser possível desenvolver a leitura fruição no ambiente escolar.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2021-11-04T16:58:26Z-
dc.contributor.refereeLima, Maria da Penha Brandim de-
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