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dc.contributor.advisorSantos, Fábia Magali.-
dc.contributor.authorLima, Danielle Martins-
dc.date.accessioned2021-11-03T18:58:42Z-
dc.date.issued2019-06-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/460-
dc.description.abstractThe research "Miniconto Digital: Reading and Production of Multimodal Texts" aimed to analyze the contributions of the genus miniconto, for the development of multilearning of 9th grade students, of the morning shift of a public school in Montes Claros. In order to do so, we proposed to develop an Intervention Educational Project, favoring multisemiotic reading in digital contexts. The main objectives of this research were: to analyze the conceptions of text, literacy, multiletramento, multimodality, and literary genre miniconto; to identify the difficulties of the written production of multimodal texts of the subjects involved in the research and to elaborate, execute and evaluate an intervention educational project to develop the written production of multimodal texts of the students involved using the literary genre miniconto through digital support. To that end, we adopted interventional methodologies, using minicontacts, from the perspective of action research, from participatory and applied research, thus favoring the qualitative aspect, according to Thornburg's theory (1996), "Metaphors for learning in the 21st century ". The data were collected through participant observation, an initial activity, the execution of the Intervention Educational Project and a final activity. The theoretical reference was based, mainly, on the conceptions of literacy, multiletramento and multimodality according to Soares (2004), Rojo (2013), Ribeiro (2013). Of text and literarity, according to Antunes (2010), Aguiar e Silva (1997) and Compagnon (1999). The considerations of Cortázar (2006), Candido (2004), Paz (2017) and Spalding (2013), among others, supported the reflection on the micro-stories, from the short story to the mini-story. The results of this study revealed that teaching practices through multimodal texts, with the help of tools, can provide students with the acquisition of reading skills that give them more autonomy. We believe that this research has much to contribute to education, providing discussions and methodological changes in the teaching-learning process.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectminicontopt_BR
dc.subjecttecnologias digitaispt_BR
dc.subjectmultiletramentopt_BR
dc.subjectmultimodalidadept_BR
dc.titleMiniconto digital: leitura e produção de texto multimodalpt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaLinguistica, Letras e Artespt_BR
dc.subject.subareaLinguisticapt_BR
dc.description.resumoA pesquisa “Miniconto Digital: Leitura e Produção de Textos Multimodais” objetivou analisar as contribuições do gênero miniconto, para o desenvolvimento do multiletramento dos estudantes do 9º ano, do turno matutino de uma escola da rede pública de Montes Claros. Para tanto, propusemos desenvolver um Projeto Educacional de Intervenção, privilegiando a leitura multissemiótica em contextos digitais. Os objetivos primordiais desta investigação foram: analisar as concepções de texto, letramento, multiletramento, multimodalidade e gênero literário miniconto; identificar as dificuldades de produção escrita de textos multimodais dos sujeitos envolvidos na pesquisa e elaborar, executar e avaliar um projeto educacional de intervenção para desenvolver a produção escrita de textos multimodais dos estudantes envolvidos, utilizando o gênero literário miniconto por meio de suportes digitais. Para isso, adotamos metodologias interventivas, utilizando minicontos, na perspectiva da pesquisa-ação, da pesquisa participante e aplicada, privilegiando, dessa forma, o aspecto qualitativo, de acordo com a teoria de Thornburg (1996), “Metáforas para o aprendizado no século XXI”. Os dados foram coletados por meio da observação participante de uma atividade inicial, da execução do Projeto Educacional de Intervenção e de uma atividade final. O referencial teórico foi fundamentado, principalmente, a partir das concepções de letramento, multiletramento e multimodalidade, conforme Soares (2004), Rojo (2013) e Ribeiro (2013). De texto e literariedade, conforme Antunes (2010), Aguiar e Silva (1997) e Compagnon (1999). As considerações de Cortázar (2006), Candido (2004), Paz (2017) e Spalding (2013), entre outros autores, apoiaram a reflexão sobre as micro-histórias, do conto ao miniconto. Os resultados deste estudo revelaram que as práticas de ensino por meio dos textos multimodais, com auxílio das ferramentas, podem proporcionar ao estudante a aquisição de habilidades leitoras que lhes dê mais autonomia. Acreditamos que esta pesquisa tem muito a contribuir com a educação, proporcionando discussões e mudanças metodológicas no processo ensino-aprendizagem.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2021-11-04T18:58:42Z-
dc.contributor.refereeRibeiro, Ana Elisa Ferreira-
dc.contributor.refereeOliveira, Ilca vieira de-
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