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dc.contributor.advisorCaldeira, Antônio Prates-
dc.contributor.authorMatos, Fabrícia Vieira de-
dc.date.accessioned2023-10-20T15:18:34Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/729-
dc.description.abstractMedical education with an early integration of students practical of Primary Health Care (PHC) settings has been encouraged by governmental and non-governmental entities. The aim of this study was to analyze the influence of primary health care on medical education under graduate experiences to insertion into the labor market. The study included four studies with different methodologies. The first introduces and describes the experience of implementation of the project Participatory Planning for Community Empowerment, together with medical students at the State University of Montes Claros (UNIMONTES), next the community served by a staff from of the Family Health Strategy. The second project identified, through qualitative and quantitative research, the perceptions and expectations of medical students in relation to medical training with insertion int primary health care settings. The third study, using a quantitative approach, characterized some aspects of the graduate Residency Program in Family and Community Medicine at the University Hospital Clemente de Faria (HUCF), the UNIMONTES, and their insertion in the labor market. The fourth project, with a qualitative and quantitative approach, presented the perception of medical students regarding the choice of a specialty in PHC. IRB (Institutional Review Board) the UNIMONTES approved these project. From the studies conducted, it is concluded that the PHC is a privileged place for medical training for both undergraduates and graduates, as it presents specific activities to be performed in this scenario. There is a complexity of factors that interact to attract or repel medical students to PHC. These factors are related to personal, professional, academic and ideological factors. Factors related to the profile of graduats of the Residency Program in Family and Community Medicine at HUCF/UNIMONTES and their insertion in the labor market should be considered in the formulation of proposals to increase the effectiveness of PHC.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectAtenção Primária à Saúde - Programapt_BR
dc.subjectEstudantes de medicinapt_BR
dc.subjectFormação de Recursos Humanospt_BR
dc.titleFormação médica na Atenção Primária à Saúde: da experiência acadêmica ao mercado de trabalhopt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias da Saudept_BR
dc.subject.subareaSaude Coletivapt_BR
dc.description.resumoA formação médica com inserção do estudante em cenário de prática da Atenção Primária à Saúde (APS) no iníco da graduação tem sido incentivada por entidades governamentais e não governamentais. O objetivo deste estudo foi analisar a influência da APS na formação médica desde as experiências da graduação até a inserção no mercado de trabalho. Fizeram parte desse estudo quatro subprojetos, com distintas metodologias. O primeiro apresenta e descreve a experiência de realização do Planejamento Participativo para capacitação comunitária, conduzida por estudantes do curso médico da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), junto à comunidade atendida por uma equipe da Estratégia Saúde da Família. O segundo buscou identificar, por meio de uma investigação quali-quantitativa, as percepções e as expectativas dos estudantes de medicina em relação à formação médica com inserção na atenção primária à saúde. O terceiro, utilizando abordagem quantitativa, caracterizou alguns aspectos do perfil do egresso do Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade do Hospital Universitário Clemente de Faria (HUCF), da UNIMONTES, e sua inserção no mercado de trabalho. O quarto, com abordagem qualiquantitativa, apresentou a percepção de estudanes de medicina quanto à escolha de uma especialidade prioritária para o Sistema Único de Saúde. O Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual de Montes Claros aprovou as pesquisas. A partir dos estudos conduzidos, conclui-se que a APS é local privilegiado para a formação médica tanto na graduação como a pós-graduação, favorecendo atividades específicas para serem realizadas nesse cenário. Há uma complexidade de fatores que interagem para aproximar ou distanciar os estudantes de medicina da APS. Esses fatores estão relacionados a aspectos pessoais, profissionais, acadêmicos e ideológicos. Aspectos relacionados ao perfil do egresso do Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade do HUCF/UNIMONTES e sua inserção no mercado de trabalho podem contribuir na formulação de propostas para aumentar a efetividade da APS.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2023-10-21T15:18:34Z-
dc.contributor.refereeJones, Kimberly Marie-
dc.contributor.refereeCosta, Simone de Melo-
dc.contributor.refereeRodrigues Neto, João Felício-
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