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dc.contributor.advisorMartins, Andréa Maria Eleutério de Barros Lima-
dc.contributor.authorFonseca, Adélia Dayane Guimarães-
dc.date.accessioned2023-10-20T15:52:19Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/735-
dc.description.abstractTobaccoism is one of the main avoidable causes of sickness and premature death in the world. The habit of smoking is one of the risk factors of morbi-mortality of cardiovascular diseases, many types of cancer and lung diseases. The elevated number of diseases associated to tobaccoism brings important cost to the individual and to the health systems. In this context, tobaccoism has been a rising target of researches in all the world. Knowing the prevalence of the problem, the profile of the smokers and their tobaccoism habits, the motivation to smoke or to quit smoking and detailing of the dependency are some of the focuses of the researchers. The interest in the understanding of the tobaccoism leads researchers to investigate the theme in many ways, including associating it to the Health Alphabetization, due to the fact that is a rising concern of the researchers and health professionals, because of the fast concentration of evidence associated to the Health Alphabetization with measures and outcomes associated to health. Health Alphabetization has to do with personal, cognitive and social abilities that determine the capacity of people to access, understand, evaluate and use information related to health needed to promote and or maintain good health, it also involves individual and systemic determinants, including communication abilities between patient and health professional, cultural aspects, health system complexity, as well as what involves the situation or the context. The evaluation in health, along with Health Alphabetization and Tobaccoism require the use of instruments capable of producing solid results, in a scientifical point of view. The capacity of the instruments is directly related to their quality, in other words, the trusting, validity, responsivity and interpretation of the instrument. The aim of this study was to build and verify the validity of the content and trusting (psychometric properties) of an instrument to evaluate the Health Alphabetization related to tobaccoism. It is a study of methodological nature conducted from January 2015 to August 2016. The steps of instrument building were: establishment of concept structure; definition of aims and involved population; building of items of responsive scales; selection and organization of items; structuring; validity of content and pilot. The developed instrument was denominated the Scale of Health Alphabetization related to Tobaccoism (HAT). The trusting was measured by test-retest and internal consistency of a sample of 62 participants registered in two Family Health Strategy Units. The trusting through test-retest presented substantial indices to almost perfection. Thus, future studies with longitudinal layouts can use HAT to evaluate the levels of Health Alphabetization related to tobaccoism to identify changes in these levels through time and after intervention measures.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectAlfabetização em saúdept_BR
dc.subjectTabacopt_BR
dc.subjectProjeto pilotopt_BR
dc.subjectReprodutividade dos testespt_BR
dc.subjectValidade dos testespt_BR
dc.titleAlfabetização em Saúde relacionada ao tabagismo: construção, verificação de validade de conteúdo e confiabilidade de um instrumentopt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias da Saudept_BR
dc.subject.subareaSaude Coletivapt_BR
dc.description.resumoO tabagismo constitui uma das principais causas evitáveis de adoecimento e morte precoces do mundo. O hábito de fumar é um dos fatores de risco da morbimortalidade por doenças cardiovasculares, vários tipos de câncer e por doenças pulmonares. A elevada carga de doença associada ao tabagismo gera importantes custos tanto para o indivíduo, quanto para os sistemas de saúde. Nesse contexto, o tabagismo tem sido alvo de pesquisas de forma ascendente em todo o mundo. Conhecer a prevalência do problema, o perfil dos fumantes e seus hábitos tabágicos, as motivações para fumar ou deixar de fumar e detalhar a dependência são alguns dos enfoques dos pesquisadores. O interesse na compreensão do tabagismo leva os pesquisadores a investigar o tema de diversas formas, inclusive associando-o à Alfabetização em Saúde, já que essa é uma preocupação crescente para os pesquisadores e profissionais de saúde, em função do rápido acúmulo de evidências associando Alfabetização em Saúde com medidas e desfechos associados à saúde. A Alfabetização em Saúde diz respeito às habilidades pessoais, cognitivas, e sociais que determinam a capacidade das pessoas em acessar, compreender, avaliar e utilizar as informações relacionadas à saúde necessárias para promoção e ou manutenção da boa saúde, envolve determinantes individuais e sistêmicos, incluindo habilidades de comunicação entre o paciente e o profissional de saúde, aspectos culturais, complexidade do sistema de saúde, assim como as demandas da situação ou do contexto. As avaliações em saúde, dentre essas da Alfabetização em Saúde e do Tabagismo requerem a utilização de instrumentos capazes de produzir resultados robustos, sob o ponto de vista científico. A capacidade dos instrumentos está diretamente relacionada à sua qualidade, ou seja, à confiabilidade, validade, responsividade e interpretabilidade do instrumento. O objetivo desse estudo foi construir e verificar a validade de conteúdo e confiabilidade (propriedades psicométricas) de um instrumento para avaliar a Alfabetização em Saúde no que diz respeito ao tabagismo. Trata-se de um estudo de caráter metodológico conduzido de janeiro de 2015 a agosto de 2016. As etapas de construção do instrumento foram: estabelecimento da estrutura conceitual; definição dos objetivos e da população envolvida; construção dos itens ou das escalas de resposta; seleção e organização dos itens; estruturação; validade de conteúdo e piloto. O instrumento desenvolvido foi denominado de Escala de Alfabetização em Saúde quanto ao Tabagismo (AST). A confiabilidade foi aferida por meio do teste-reteste e consistência interna em uma amostra de 62 participantes cadastrados em duas Estratégias de Saúde da Família. A confiabilidade por teste e reteste apresentou índices de substancial a quase perfeita. Assim sendo, estudos futuros com desenhos longitudinais poderão utilizar a AST para avaliação dos níveis de Alfabetização em Saúde no que tange ao tabagismo a fim de identificar mudanças nesses níveis ao longo do tempo e após medidas de intervenção.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2023-10-21T15:52:19Z-
dc.contributor.refereeSilva, Carla Silvana de Oliveira-
dc.contributor.refereeCosta, Fernanda Marques da-
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