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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisorRibeiro, Maria Clara Maciel de Araújo-
dc.contributor.authorBrito, Lidiane Rodrigues-
dc.date.accessioned2023-10-26T19:37:55Z-
dc.date.issued2023-03-11-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/855-
dc.description.abstractConsidering that storytelling, a practice of oral tradition, so common for hearing children, occurs differently for deaf children or even does not occur at all, this work proposes to discuss what are the contributions of storytelling in Brazilian Sign Language (BSL) in educational processes for deaf people, considering the linguistic and extralinguistic aspects that support this activity, as well as the performance of the storyteller teacher and their perceptions regarding the practice of storytelling. The specific aim is i) to explore the potential contribution of storytelling in Brazilian Sign Language (BSL) for the development of deaf children from the selection of three videos of storytellers available on YouTube channels and the proposition of didactic possibilities for the classroom; ii) identify to what extent and for what purpose teachers of the deaf use storytelling and what are the images they build from this practice and iii) to analyze linguistic and extralinguistic aspects of the performance of storyteller teachers in Brazilian Sign Language (BSL) capable of making the practice of storytelling more attractive and contributive for deaf students. The dissertation is organized in the multi-paper format with an introduction, three articles and the final considerations of the research. The theoretical framework is built with the support of Applied Linguistics through authors such as Koch (2004) and Koch and Elias (2008), and with the support of Deaf Studies — Fernandes (2003), Mourão (2011), Karnopp (2008; 2009; 2011; 2020), Quadros (2008) , Skliar (2005), Sutton-Spence (2021), Stumpf and Linhares (2021) and Strobel (2013). From a methodological perspective, we explored videos available on the YouTube channels, an online questionnaire application to teachers of deaf students from different regions of the country and an interview. The results indicate that storytelling in Brazilian Sign Language (BSL) contributes to the education of deaf students, even if the intentions on the part of the teachers are not set and that such contribution is accentuated when the teacher pays attention to the frequency and purpose of the storytelling and contemplates linguistic and extralinguistic aspects in their performance that make the practice of storytelling more meaningful to the deaf experience.pt_BR
dc.description.sponsorshipOtherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectContadores de históriaspt_BR
dc.subjectLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subjectProfessores de surdos - Metodologiapt_BR
dc.subjectEstudantes surdospt_BR
dc.subjectSurdos – Educaçãopt_BR
dc.subjectLinguísticapt_BR
dc.titleDa tradição oral para a língua de sinais: a contação de histórias na educação de surdos no Ensino Fundamentalpt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Humanaspt_BR
dc.subject.subareaCiência Políticapt_BR
dc.description.resumoConsiderando que a contação de histórias, prática de tradição oral, tão habitual para crianças ouvintes ocorre de maneira diferente para crianças surdas ou até mesmo não ocorre, este trabalho se propõe a discutir quais são as contribuições da contação de história em Libras em processos educacionais para surdos, considerando os aspectos linguísticos e extralinguísticos que sustentam essa atividade, assim como a performance do professor contador e as suas percepções em relação a prática de contar histórias. Objetiva-se especificamente i) explorar o potencial de contribuição da contação de histórias em Libras para o desenvolvimento de crianças surdas a partir da seleção de três vídeos de contadores disponíveis em canais do YouTube e da proposição de possibilidades didáticas para a sala de aula; ii) identificar em que medida e com que finalidade professores de surdos utilizam-se da contação de histórias e quais são as imagens que constroem dessa prática e iii) analisar aspectos linguísticos e extralinguísticos da performance de professores contadores de histórias em Libras capazes de tornar a prática da contação mais atrativa e contributiva para os alunos surdos. A dissertação está organizada no formato multipaper com uma introdução, três artigos e as considerações finais da pesquisa. O referencial teórico é construído com o apoio da Linguística Aplicada por meio de autores como Koch (2004) e Koch e Elias (2008), e com o apoio dos Estudos Surdos — Fernandes (2003), Karnopp (2008, 2009, 2011, 2020), Mourão (2011), Quadros (2008), Skliar (2005), Sutton-Spence (2021), Stumpf e Linhares (2021) e Strobel (2013). Do ponto de vista metodológico, realizamos a exploração de vídeos disponíveis em canais do YouTube, aplicação de questionário on-line a professores de surdos de diferentes regiões do país e entrevista. Os resultados apontam que a contação de histórias em Libras contribui para educação de crianças surdas ainda que as intencionalidades por parte dos professores não estejam postas e que tal contribuição é acentuada quando o professor se atenta à frequência e finalidade da contação e contempla em sua performance aspectos linguísticos e extralingísticos que tornam a prática da contação mais significativa à experiência surda.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2023-10-27T19:37:55Z-
dc.contributor.refereeVieira, Fabia Magali Santos-
dc.contributor.refereeMurta, Michelle Andrea-
dc.contributor.refereeBarros, Giuliana de Sá Ferreira-
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