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dc.contributor.advisorCosta, João Batista de Almeida-
dc.contributor.authorGonçalves, Flávio José-
dc.date.accessioned2024-01-17T19:23:31Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1022-
dc.description.abstractThis ethnographic work is the result of the derivation of studies about the narrative of the adventure of the black groups (flee, liberates and free) in the sertão located north in the Minas Gerais state, looking for (in)visibility inside of the Campo Negro Ampliado da Jahyba . The central objective is to give answers on the historicity, the ethnic identit y and the territoriality of the Blacks from Poções, their memory and other blacks in the municipal history. In order to narrate the historicity of Poções, I compare their historicity with the one of the municipal district of Francisco Sá. I take a discussion in the re-meaning in the term quilombo and mocambo, to take later the black historicity of Brejo das Almas, turning it’s as a beginning action of the local life. Then, I discuss the occupation process and the territorialization of the local memory, with prominence to the arrival of the Lucas Black's coming from the Recôncavo Baiano. In the discussing on the occupations process and of territorialization in the municipal historiography, I affirm that the presence of blacks in the area felt before the arriv al of the whites, ones making an incursion in the writings of the memorial historian’s. This point of the discussion. I make a narration the about relationship of the family Sá and their slaves, giving emphasis to the farce of the local end of slavery. To discuss about the social organization of the Blacks from Poções I present their internal relational plots, their territorialities dynamics, which are based in the strategies of family and social reproduction, founded in the reciprocity that reinforce their family relation and their neighborhood connection. I still discuss their social process, giving prominence to the Caxangás from CODEVASF for the construction of Pedro Jú's Dam, which water flood the original town after that, with their reference points: t he cemetery of their ancestral ones, the chapel, the cruise and the places of material production. After that I discuss their cultural events, I narrate the Party of Poções, which is a point of Dionysian effervescence that congregates things and contrary elements. The religiosity and the sacrality are centered in the devotion in Senhor Bom Jesus, where the fun practices affirm and reaffirm their ethnic identity of a remaining group of quilombos of the Campo Negro Ampliado da Jahyba . All the identity contents of the Blacks from Poções are diacritical signs that are solidified in the narratives of the Guardian of the local Memory and in the article 68 of the Brazilian Constitution of 1988.pt_BR
dc.description.sponsorshipOtherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectQuilombopt_BR
dc.subjectConsciência Negrapt_BR
dc.subjectIdentidade étnicapt_BR
dc.subjectTerritorialidadept_BR
dc.subjectPopulação Afro-brasileira atualpt_BR
dc.titleNegros de Poções: feitiços e outros caxangás em seus processos sociais: historicidade, identidade e territorialidade em Brejo das Almas – MGpt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Sociais Aplicadaspt_BR
dc.subject.subareaSociologiapt_BR
dc.description.resumoEste trabalho etnográfico é o resultado da derivação de e studos sobre a narrativa da aventura dos grupos de negros (fugidos, libertos e livres) no sertão norte mineiro, buscando (in) visibilidade no interior do Campo Negro Ampliado da Jahyba. O objetivo central é tecer respostas sobre a historicidade, a identida de étnica e a territorialidade dos Negros de Poções, sua memória e a de outros negros na história municipal. Para narrar a historicidade de Poções, cotejo-a com a historicidade do município de Francisco Sá, tomo uma discussão sobre a ressemantização do termo quilombo e mocambo para depois debruçar sobre a historicidade negra no Brejo das Almas tornando -a como um ato fundante da vida local. Depois discuto sobre o processo de ocupação e de territorialização na memória local, com destaque a chegada do Negro Lucas vindo do Recôncavo Baiano. Ao discutir sobre o processo de ocupação e de territorialização na historiografia municipal, afirmo que a presença de negros na região se deu antes da chegada dos brancos, fazendo uma incursão nos escritos dos historiadores memorialistas. Neste ponto da discussão, narro a relação da família Sá e seus escravos dando ênfase à farsa local do fim da escravidão. Ao discutir sobre a organização social dos Negros de Poções mostro suas tramas relacionais internas, suas dinâmicas de te rritorialidades, que se fundamentam nas estratégias de reprodução familiar e social, alicerçadas na reciprocidade que reforçam os laços familiares e seus vínculos de vizinhança. Ainda discuto seus processos sociais, dando destaque aos caxangás da CODEVASF para a construção da Barragem de Pedro Jú que em cujas águas estão enterradas: o povoado original com seus assentos, o cemitério de seus ancestrais, a capela, o cruzeiro e os locais de produção material. Ao discutir sobre manifestações culturais, narro a F esta de Poções, sendo esta um ponto de efervescência quase dionisíaca, que reúne coisas e elementos contrários. A religiosidade e a sacralidade estão centradas na devoção no Senhor Bom Jesus, onde as práticas lúdicas afirmam e reafirmam a identidade étnica de um grupo remanescente de quilombos do Campo Negro da Jahyba. Todos os conteúdos identitários dos Negros de Poções são sinais diacríticos que se solidificam nas narrativas dos Guardiões da Memória local e no artigo 68 dos ADCT da Constituição Federal de 1988.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-01-18T19:23:31Z-
dc.contributor.refereeSuárez, Mireya-
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