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dc.contributor.advisorIde, Maria Helena de Souza-
dc.contributor.authorSilva, Alana Mendes da-
dc.date.accessioned2024-03-20T23:23:20Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1283-
dc.description.abstractThe present research had the objective of analyzing the phenomenon of evasion regarding the profile and motivations of the students evaded from the Integrated Technical Education Courses at the Federal Institute of Education, Science and Technology of the North of Minas Gerais, Campus Montes Claros. In order to do so, in the first place, We did a literature review about the development process that covered the history of the professional education modality in Brazil in order to understand the context of the organization of Professional and Technological education policies, especially in relation to the policies of Student Assistance, which aim at a guarantee of permanence. Subsequently, the study turned to the analysis of the concept of evasion and its multiplicity of analysis indicators, with the research on the non permanence of students in the professional teaching network. The theoretical framework allowed us to construct categories of analysis that are important for the elaboration of the field research instrument, as well as for the collection of documentary material. For field research, we opted for questionnaire application and documentary research. Through the application of questionnaires, were collected, along with the evaded, as information about their profile and also about the reasons that influenced their exit. The study pointed to an evaded profile with socioeconomic vulnerability, motivated by factors, especially, related to learning difficulty and the possibility of disapproval.pt_BR
dc.description.sponsorshipOtherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectEducação profissionalpt_BR
dc.subjectEvasãopt_BR
dc.subjectPermanênciapt_BR
dc.subjectAssistência estudantilpt_BR
dc.titleEvasão na educação profissional: perfil e motivações dos evadidospt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Sociais Aplicadaspt_BR
dc.subject.subareaServico Socialpt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa teve por objetivo analisar o fenômeno da evasão quanto ao perfil e motivações dos estudantes dos Cursos de Ensino Técnico Integrado ao Ensino Médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais- Campus Montes Claros. Para tanto, num primeiro momento, realizou-se a revisão de literatura acerca do processo de desenvolvimento que perpassou o histórico da modalidade de educação profissional no Brasil para se compreender o contexto de organização das políticas de Educação Profissional Tecnológica, principalmente no que tange às políticas de Assistência Estudantil, que visam à garantia de permanência. Posteriormente o estudo se voltou para análise da conceituação de evasão e sua multiplicidade de indicadores de análises, com ênfase na pesquisa da não permanência dos estudantes na rede profissional de ensino. O referencial teórico permitiu construir categorias de análises importantes para elaboração do instrumento da pesquisa de campo, bem como para o levantamento do material documental. Para pesquisa de campo, optou-se pela aplicação de questionário e investigação documental. Por meio de aplicação de questionários, foram coletadas, junto aos evadidos, as informações a respeito do seu perfil e também sobre os motivos que influenciaram sua saída. O estudo caracterizou um perfil de evadidos com vulnerabilidade socioeconômica, motivado por fatores, especialmente, relacionados à dificuldade de aprendizagem e possibilidade de reprovação.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-03-21T23:23:20Z-
dc.contributor.refereeAmorim, Mônica Maria Teixeira-
dc.contributor.refereeAbreu, Ilva Ruas de-
dc.contributor.refereeMendes, Maria aparecida Colares-
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