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dc.contributor.advisorCarvalho, Maria de Lourdes Guimarães de-
dc.contributor.authorNobre, Janderson Almeida-
dc.date.accessioned2025-02-27T20:28:52Z-
dc.date.issued2023-05-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/1821-
dc.description.abstractResearch carried out with the purpose of answering what are the real difficulties of a sample of 6th grade students regarding the understanding and applicability of unstressed oblique pronouns as referencing elements in written argumentative texts and what are the results of methodological strategies aimed at providing the development of referencing skills, through pronouns, in argumentative texts, by the participating students. In general, it proposed to present the results of methodological strategies, developed in the classroom, for writing reviews to be published on a blog, for developing skills in the use of unstressed oblique pronouns, as referencing elements and, in a way specific: (i) explore knowledge of Textual Linguistics, with emphasis on argumentative cohesion and the referencing process; to highlight the real difficulties of argumentative writing of a sample of 6th grade students. year, through the elaboration, application and description of the results of a diagnosis for this purpose; (iii) plan and develop, in the classroom, methodological strategies as a way to contribute to the understanding and application of unstressed oblique pronouns as reference elements in the writing of argumentative texts and, (iv) create and make available a blog for the dissemination of the reviews. Theoretically anchored in the assumptions of Text Linguistics, knowledge about referencing and the argumentative process, it is developed according to qualitative research and in accordance with the action-research method. It is justified by the interest in interfering as a researcher teacher, in the lack of skills to use oblique pronouns as referencing elements in argumentative texts written by 6th grade students. It presents as results the diagnosis data evidencing the difficulties, the planning and development of methodological actions and the consequent improvement of the students' productions and, as a product, the creation of a blog, repository of reviews produced after the development of the actions.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectReferência (Linguística)pt_BR
dc.subjectPronomespt_BR
dc.subjectTextospt_BR
dc.subjectEscrita argumentativapt_BR
dc.subjectLinguística textualpt_BR
dc.subjectLíngua portuguesa (Ensino fundamental)pt_BR
dc.titleO uso de pronomes oblíquos átonos como elementos de referenciação em textos argumentativos: formação de habilidades escritoraspt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaCiencias Humanaspt_BR
dc.subject.subareaLetraspt_BR
dc.description.resumoPesquisa realizada com a finalidade de responder quais são as reais dificuldades de uma amostra de alunos do 6º ano quanto à compreensão e aplicabilidade dos pronomes oblíquos átonos como elementos de referenciação em textos argumentativos escritos e quais os resultados de estratégias metodológicas com vistas a proporcionar o desenvolvimento das habilidades de referenciação, por meio de pronomes, em textos argumentativos, por parte dos alunos participantes. De um modo geral, propôs-se apresentar os resultados de estratégias metodológicas desenvolvidas em sala de aula, com a escrita de resenhas a serem divulgadasem um blog, para o desenvolvimento de habilidades de uso dos pronomes oblíquos átonos, como elementos de referenciação e, de modo específico: (i) explorar conhecimentos da Linguística Textual, com ênfase na coesão argumentativa e no processo de referenciação; evidenciar as reais dificuldades de escrita argumentativa de uma amostra de alunos do 6º ano, por meio da elaboração, aplicação e descrição dos resultados de um diagnóstico com essa finalidade; (iii) planejar e desenvolver, em sala de aula, estratégias metodológicas como forma de contribuir para a compreensão e aplicação dos pronomes oblíquos átonos como elementosde referenciação na escrita de textos argumentativos e, (iv) criar e disponibilizar um blog para adivulgação das resenhas. Teoricamente ancorado nos pressupostos da Linguística Textual, em conhecimentos sobre a referenciação e sobre o processo argumentativo, este estudo está desenvolvido conforme a pesquisa qualitativa e de acordo com o método da pesquisa-ação. É justificado pelo interesse em interferir como professor pesquisador, na falta de habilidades de emprego de pronomes oblíquos como elementos de referenciação em textos argumentativos escritos por alunos de 6º ano. Apresenta-se como resultados os dados do diagnóstico, evidenciando as dificuldades, o planejamento e desenvolvimento das ações metodológicas e a consequente melhora das produções dos alunos e, como produto, a criação de um blog, repositório de resenhas produzidas após o desenvolvimento das ações.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2025-02-28T20:28:52Z-
dc.contributor.referee.-
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