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dc.contributor.advisorCarvalho, Maria de Lourdes Guimarães de-
dc.contributor.authorBotelho, Luana Soares-
dc.date.accessioned2021-11-03T12:48:01Z-
dc.date.issued2020-06-15-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unimontes.br/handle/1/450-
dc.description.abstractThis research has been developed under the general objective of highlighting the contributions from the discursive comic strip reading to the formation of critical and reflective readers. Specifically, it has been planned to explore the theoretical assumptions of French Discourse Analysis, Multimodality Theory as well as the reading and its strategies. It has also been intended to identify the reading level of comic strips performed by a sample of students who had been in school for nine years. The 9th grade students have been selected from a public school (Escola Estadual Professora Dilma Quadros). The objective has also been the elaboration and development of reading plans, based on Mafalda's comic strips, in order to provide students with critical-reflexive reading comprehension. In addition to it, describing and evaluating the effects of reading activities based on the cartoon strips previously developed in the classroom. At last, the objective has also been the organization and publication of activity plans for reading the comic strips practiced during the pedagogical intervention. The theoretical foundation has been established in theoretical precepts of Orlandi (2001a) and (2001b), Gregolin (2003), Bakhtin (2014), Kersch, Coscarelli and Cani (2016), Nicolau (2007), Kleiman (1997), Silva (2009) and Solé (1998), among others. When it comes to the methodological point of view, the research may be considered as qualitative one and the method may be regarded as a participatory action research. It has been possible to answer that Mafalda strips that were practiced with students who had been in school for nine years, ninth grade in elementary school, according to the assumptions of Discourse Analysis, may turn out to be a useful didactic tool for the formation of critical and reflective readers, thus confirming the previously mentioned hypothesis.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectAnálise do discursopt_BR
dc.subjectTirinhas da Mafalda - Gênero discursivopt_BR
dc.subjectLetramento críticopt_BR
dc.subjectTeoria da Multimodalidadept_BR
dc.titleAs tirinhas da Mafalda como recurso didático para a formação leitora crítico-reflexiva de alunos do 9° ano do Ensino Fundamentalpt_BR
dc.typeDissertacaopt_BR
dc.subject.areaLinguistica, Letras e Artespt_BR
dc.subject.subareaLetraspt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa foi desenvolvida com o objetivo geral de evidenciar as contribuições da leitura do gênero discursivo tirinha para a formação de leitores críticos e reflexivos. De modo específico, pretendeu-se explorar os pressupostos teóricos da Análise do Discurso de linha francesa, da Teoria da Multimodalidade, da leitura e de suas estratégias; diagnosticar o nível de leitura de tirinhas de uma amostra de alunos do 9º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual Professora Dilma Quadros; elaborar e desenvolver planos de leitura, a partir das tirinhas da Mafalda, de forma a proporcionar a compreensão leitora crítico-reflexiva dos estudantes; descrever e avaliar os efeitos de atividades de leitura de tirinhas da personagem, desenvolvidas em sala de aula, além de organizar e publicar planos de atividades de leitura das tirinhas trabalhadas durante a intervenção pedagógica. A ancoragem teórica teve como base os preceitos teóricos de Orlandi (2001a) e (2001b), Gregolin (2003), Bakhtin (2014), Kersch, Coscarelli e Cani (2016), Nicolau (2007), Kleiman (1997), Silva (2009) e Solé (1998), entre outros. Do ponto de vista metodológico, a pesquisa foi qualitativa e o método, pesquisa-ação participante. Foi possível responder que as tirinhas da Mafalda, trabalhadas com alunos do 9º ano do ensino fundamental, conforme os pressupostos da Análise do Discurso, podem se constituir como um recurso didático para a formação de leitores críticos e reflexivos, confirmando, dessa forma, a hipótese aventada.pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2021-11-04T12:48:01Z-
dc.contributor.refereeCarvalho, Maria de Lourdes Guimarães de-
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